Dachstein, Schladminger Tauern

Égbetörő sziklafalak, zubogó vízesések, mészkőcsipkék és alpesi zöld: a Világörökség természeti csodáinak egyike

Égbetörő sziklafalak, zubogó vízesések, tükörsima tengerszemek tucatja – egy kontrasztokban gazdag, változatos hosszú hétvégét kínálunk Nektek ezen a Magyarországon még kevéssé ismert, paradicsombéli vidéken. A Dachstein hegység déli fala rendkívül látványos, már a völgyből is: mészkőcsipkék szöknek a magasba, kiemelkedve a környék buja, alpesi zöldjéből. Teszünk egy látványos bemelegítő túrát, mely során egy vadvizű szurdokon keresztül közelítjük meg a Dachstein sziklafalainak lábát, majd utolsó nap felvonóval felmegyünk a főgerincre is egy rövid, de izgalmas túra erejéig, ahol elénk tárul a Dachstein-fennsík, mely a Világörökség részét képezi. A völgy túloldalán magasodnak a Schladminger-Tauern hegyei, mely a kiemelkedően magas számú és csodálatos szépségű hegyi tavakról híres. Mi ezek közül felkeressük a Giglach-tavakat, melyek igen kedvelt képeslap témák a vízen tükröződő hegyek miatt, valamint egy egész napos túra keretében felkapaszkodunk a Klafferkesselbe is. Megéri a fáradtságot, mert páratlan látványban részesülünk: 2200 méteres magasság felett mintegy 30 tengerszem csillog a sziklák között, melyek közül nem egyet mi is felkeresünk.

Ez a programunk a Via Ferrata: Dachstein programunkkal párhuzamosan halad, egy autóbusszal utazunk, és a napi túráink is hasonló térségekbe vezetnek – csak más-más utakon.

• 2024. augusztus 17 → 20.
  • 1. nap Budapest, Spiegelsee

Találkozás Budapesten 5.10-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre, az A38 hajóval szemben), indulás 5:30-kor. Kora délután érkezünk Schladming településre, ahonnan rögtön rövid, de látványos túrára indulunk: a Reiteralm-ra utazunk, ahol felvonó segítségével könnyedén jutunk fel 1700 méteres magasságba, a túránk kiinduló pontjához. Célunk a Spiegelsee, azaz Tükör-tó lesz, mely méltán viseli ezt a nevet: felszínén képeslapba illően tükröződnek a Dachstein távoli, sziklás csúcsai. Miután kigyönyörködtük magunkat visszatérünk a felvonóhoz, leereszkedünk a buszunkhoz. Szállás: kempingben (Táv: 2 km, szint: 150 méter fel és le.)
  • 2. nap Wilde Wasser-szurdok, Riesachsee, Klafferkessel

Korán reggel hosszú, fárasztó, de egyedülálló látványosságokat tartogató útra indulunk. A Wilde Wasser szurdokában (1080 m) kezdjük meg a túrát. Függőhidak, lépcsők és létrák segítenek abban, hogy közvetlen közelről csodálhassuk meg a víz erejét, valamint Steiermark legnagyobb vízesését, a Riesachfall-t. Ez a szurdok már önmagában elegendő látványosság lehetne egy napra, de mi folytatjuk utunkat, mert az még több meglepetést tartogat. A Riesach tóhoz érve (1338 m) a víz már egy egészen más arcát mutatja: csendesen és sötétzölden terül el a hegyek közt. A tanösvény itt véget ér, innen néhány kilométernyi séta és egy hosszú emelkedő után a Preintaler menedékházhoz (1657 m) érkezünk. Itt rövid pihenőt tartunk (akinek elég volt aznapra az emelkedés, és szívesebben pihen a hegyek közti panorámás teraszon , itt bevárhatja a visszatérő csapatot ), majd egy keskeny ösvényen tovább folytatjuk az emelkedést, míg egy lapályra érve el nem érjük az alsó Sontagskaree csodálatos víztükrét. Innen már csak egy rövid, látványos kapaszkodásnyira van a felső tó (2024 m), ahol megpihenünk, és elfogyasztjuk jól megérdemelt elemózsiánkat. Miután kigyönyörködtük magunkat, a már megismert útvonalon leereszkedünk a parkolóba, ahová a kora esti órákban érkezünk. Szállás: kempingben. (Táv: 21 kilométer, szint: 1100 méter fel/le.)
  • 3. nap Ursprungalm, Giglach-tavak

Reggel a helyi turistabusz igénybevételével könnyedén feljutunk az Ursprungalm 1604 méteres magasságáig, ám innen már saját erőnkre leszünk utalva. Egy völgyben, jól járható úton fogunk felkapaszkodni a nyeregig (1955 m), ahonnan már csodás rálátás nyílik a Giglach tavakra. Itt az egyik hüttében megpihenünk, majd kényelmes sétát teszünk a látványos félszigettel rendelkező tóparton. Innen már csak lefelé fogunk haladni – patakok, rétek, hegyi kunyhók, és tehenek vagy olykor lovak mellett. Miután a Landauer tavat is elhagytuk, az út egyre intenzívebben ereszkedni kezd, majd egy erdős részt követően leérünk a parkolóba, ahol a busz már vár bennünket. Szállás: kempingben. (Táv: 15 kilométer, szint: 400 méter fel, 980 méter le.)
  • 4. nap Dachstein-fennsík, Budapest

A reggeli sátorbontást követően egy levezető kiándulásra indulunk: felvonó segítségével percek alatt feljutunk a Dachstein főgerincen található Hünerkogelre (2613 m). Innen csodálatos panoráma tárul elénk: egyik irányba a Ramsau-völgy és a Schladminger-Tauern, mindezt tetézi még a Skywalk, melynek átlátszó padlózatán keresztül szinte megnyílik alattunk az ezer méteres mélység. Másik oldalon pedig megpillanthatjuk a különleges Dachstein-fennsíkot és a Schladminger-gleccsert, mely a Világörökség részét képzi. Ha az időjárás és a terepviszonyok lehetővé teszik, rövid túrát teszünk a közeli Kleiner Gjaidstein csúcsra (2734 m). Miután kigyönyörködtük magunkat, visszatérünk a felvonóhoz, leereszkedünk a buszunkhoz és elindulunk hazafelé. Rövid pihenőkkel a késő esti órákban érkezünk vissza Budapestre. (Táv: 5km, szint: 300 méter fel és le.)
Az oldalon látható képeket Kalkó Ildikó készítette.