Észtország (Lettország, Litvánia)

Baltikum mesés lápvilága

Észtország: csodálatos, érintetlen kis szigetek, a lápvilág megannyi csodája, kis vízesések, halászfalvak, kedves emberek. Minden olyan zöld, és ahol az ember csak lehajol, valamilyen bogyót, áfonyát, málnát lel. Nincs hová sietni. A természet körbevesz és megannyi változatos formájával lenyűgöz, magához vonz. A Baltikumnak, e gyorsan fejlődő térségnek, az ellentétek egymásnak feszülése ad sajátságos ízt. Még erősen él az orosz gondolkodásmód a fejekben, de már szinte az erdő közepén is lehet internetezni. Beülhetünk egy száz éve működő szaunába és ehetünk húsos hagymás pirogot a piacon. Az érintetlen természet és a posztmodern városi élet, magányosan úszkálni egy kis tavacskában, vagy elvegyülni a térség legnagyobb sörfesztiváljának forgatagában, ismerkedni a modern fiatalokkal és még a Szovjetunióban nevelkedett idősebb korosztállyal – mind megannyi élmény.

Kiemelt látnivalók az utazás során:

Litvánia
- Vilnius történelmi központja (UNESCO világörökség)

Észtország
- Endla Nemzeti Park lápvilága
- Tallinn történelmi óvárosa (UNESCO világörökség)
- Peipsi tó az orosz – észt határon
- Paldiski sziklái
- hangulatos kis falvak, várak, Balti tenger

Lettország
- Riga történelmi városközpontja (UNESCO világörökség)
  • 1. nap Budapest, utazás Litvánia felé

Délben indulunk Budapestről (gyülekező 11:30-tól a Hősök terén, az időkeréknél). Egész éjjel úton vagyunk, Szlovákiát és Lengyelországot átszelve tartunk északi úti célunk irányába. (Az éjszakát a buszon töltjük.)
  • 2. nap Litvánia: Vilnius

Délutáni órákban érkezünk Litvánia fővárosába, Vilniusba. Elfoglaljuk a központ közelében levő szálláshelyünket, majd városnézésre indulunk: Szt. Sztaniszláv székesegyház és harangtornya, Szt. Anna-templom, a régi egyetemi udvarok, a Péter Pál-templom és a hangulatos óváros mind kihagyhatatlan látnivalók. De megéri felliftezni az üzleti negyed egyik toronyházának tetején kialakított szórakozóhelyre is, ahonnan csodás panoráma tárul elénk. Este sokáig barangolhatunk a kacskaringós utcácskákban, de érdemes beülni a számos étterem egyikébe is, hogy megkóstoljuk a helyi főzésű söröket. (Szállás egyszerű, tiszta hostelben.)

• 3. nap Észtország: Vöru, Suur Munamäg (318 m)

Reggel továbbindulunk, és a délután már Dél-Észtországban ér minket. Vörutól nem messze varázslatos erdei környezetben elfoglaljuk szálláshelyünket, majd rövid kirándulást teszünk a közelben lévő 318 méter magas Suur Munamägire, mely Észtország és egyben a Baltikum legmagasabb pontja. Ha szerencsénk van, a domb melletti réten szamócát is találunk. Lehetőség szerint szaunázással, majd tóban fürdőzéssel töltjük az estét, lemosva az út porát, kicsit megpihenve, ráhangolódva Észtországra. (Szállás kempingben.)

• 4. nap Vöru, Tartu

Reggel összecsomagolunk és indulunk tovább Tartu irányába. Útközben megállunk, hogy néhány órás kirándulást tegyünk egy mesébe illő folyóvölgyben. Itt az ember akkor sem lepődne meg, ha hirtelen törpék vagy sámánok szellemei kukucskálnának ki egy fa mögül. Ebédidőben egy sziklafalak és folyóval határolt réten megpihenve előpakoljuk elemózsiás kosarunkat és a friss levegőn megéhezve jót falatozunk. Délután érkezünk Tartuba, mely az ország második legnagyobb települése, kulturális központ, egyetemének köszönhetően pedig, fiatalos, mozgalmas város. A városban két éjszakát töltünk. (Szállás kempingben.)

• 5. nap Endla Nemzeti Park

Reggel északnak indulunk, hogy jó félnapos kirándulást tegyünk az ország egyik szemet gyönyörködtető helyén, az Endla Nemzeti Park lápvilágában. Keskeny, fából ácsolt pallókon jutunk a varázslatos színekben pompázó, kis tavakkal borított tőzegláp mocsár szívében álló kilátótoronyig. Varázslatos vidéken sétálunk tovább, át a sűrű erdőkön, ahol ha szerencsénk van, a vadak még hagytak áfonyát. Ha az idő engedi, tőzegláp-fürdőzéssel fejezhetjük be a túrát. A délutáni órákban térünk vissza Tartuba, ahol szabadprogram keretén belül mindenki ismerkedhet a várossal, majd este belevetjük magunkat a tartui éjszakába, és felkeressük a Püssirohukeldert, azt a kocsmát, melyet egy korábban lőporos pinceként használt teremből alakítottak ki, és mely a Guinness Rekordok könyve szerint a világ legmagasabb ilyen intézménye. (Szállás kempingben.)

• 6. nap Peipsi-tó, Palmse, Jägala-vízesés, Tallinn

Reggeli után észak-keletnek vesszük az irányt és a Peipsi-tó partja mentén buszozunk felfelé. Erős orosz hatás érződik ezen a területen, ami nem is csoda, hiszen a tó túlpartján, még ha nem is látható, de már Oroszország fekszik. Ortodox templomok állnak nem messze a náddal benőtt tóparttól, az emberek nagy része oroszul beszél, a környékbeli éttermekben pedig a decis a legkisebb vodkás pohár. Ez is Észtország. Az úton észak felé haladva számos árus kínálja portékáját, közülük sokan ízletes, helyben füstölt halat, amit legalább egyszer érdemes megkóstolni. Délután felfedezzük az északi országrész egy romantikus kis ékszerdobozát, a Palmse udvarházat, majd útban a főváros felé megállunk a Jägala-vízesésnél, ahol több mint hét méter magasból félkörívben zuhog alá a víz. Szép idő esetén akár csatlakozhatunk a folyóban fürdőző helyiekhez is. A bátrabbak a lezúduló vízfüggöny mögé is bemászhatnak. A kora esti órákban érkezünk meg Tallinnba, ahol sátorverés után egyből belevetjük magunkat az óváros forgatagába. A fővárosban két éjszakát töltünk. (Szállás kempingben.)

• 7. nap Tallin

A mai nap Tallinné. Először Észak-Európa legrégibb fővárosának történelmi központjában teszünk sétát. Az 1997 óta Világörökségi védelem alá eső belváros a térség legjobban megőrzött középkori városmagja. Itt található a világ legrégebben - 1422 óta - működő patikájára, a St. Olaf nevét viselő templom, mely a 16. században a világ legmagasabb épületének számított. Aztán felkapaszkodunk a központ szívében álló Toompea-ra, elsétálunk a parlament mellett, meglátogatjuk az Alekszandr Nyevszkij katedrálist, majd a várfalról csodáljuk meg Tallinn belvárosának panorámáját. Délután szabadprogram. Érdemes elveszni a város szűk középkori utcáiban, beülni a főtér egyik hangulatos kávézójába vagy sörözőjébe. Szép idő esetén a szállás melletti strandon akár a tengerben is megmártózhatunk. (Szállás kempingben.)

• 8. nap Tallin, Virtsu, Muhu, Saaremaa, Karu

Reggeli után összepakolunk és dél-nyugat felé vesszük az irányt. Első megállónk a város szélén fekvő, Észt Szabadtéri Múzeum, ahol erdős környezetben, régi épületek egyedülálló gyűjteményét csodálhatjuk meg. Aztán felkeressük Paldiski városát, ahol a szovjet időkben egy szigorúan őrzött katonai bázis működött, melynek most már csak omladozó maradványait láthatjuk. De mi nem ezért jövünk, hanem mert a közel ötven méteres mélységbe zuhanó szirtről nyíló gyönyörű kilátás nyílik távolba. Majd Virtsu kikötőjében behajózunk, hogy két kellemes napot töltsünk el Észtország legnagyobb szigetén, Saaremaa-n. Útban szálláshelyünk felé felkeressük a Kaali meteorkrátert, Eurázsia egyik legmegkapóbb természeti sebhelyét. A következő két éjszakát a Karu (Medve) tó partján fekvő kempingben töltjük. Hallgatjuk, ahogy ránk ereszkedik a csendes éjszaka, a bátrabbak pedig éjszakai fürdőzésre indulhatnak. (Szállás kempingben.)

• 9. nap Kuressaare

Délelőtt bebuszozunk Kuressaareba, felkeressük a püspöki palotát, melyben érdekes természetrajzi és történelmi kiállítások kapnak helyet. Később beülhetünk egy hangulatos étterembe, pihenhetünk, feltöltődhetünk a tengerparton vagy a városban sétálgatva. Fakultatív programként pár órás biciklis kirándulásra indulunk a környéken. A délutánt a közeli Vilsandi Nemzeti Parkban sétálgatva töltjük. Ez a Baltikum legrégebbi természetvédelmi területe. Madárvédelmi feladatok mellett célja a nyugati észt partvidékének és tengerének, valamint növényritkaságainak megőrzése. A sziget északnyugati csücskéig gyalogolunk ki, hogy felkeressünk egy elhagyatott, ferde világítótornyot. Szép idő esetén az elszántabbak úszva közelíthetik meg a tornyot. Az estét ismét a Medve-tó partján fekvő kempingben töltjük. (Szállás kempingben.)

• 10. nap Pärnu, Riga

A délelőtti órákban visszakompozunk a szárazföldre, és kora délután érkezünk meg az ország jeles fürdővárosába, Pärnuba. Néhány órás csavargás a hangulatos városban vagy a tengerparton, egy utolsó ész ebéd, aztán pedig búcsút veszünk az országtól. Több órás buszozás után érkezünk meg Lettország fővárosába Rigába, ahol az éjszakát töltjük. (Szállás hálótermi ágyban.)

• 11. nap Lettország, Riga

Délelőtt városnézés Rigában. A régi kereskedővárost, a most 1 millió lakosú Rigát a Hansa időkben városfal védte. Ennek a lőportornyát, a dómot (XIII. sz-i), a Szt. Péter templomot, a Fekete fejek házát és sok középkori emléket tekinthetjük meg. Egyéb látnivalók: az Óvár, az Arsenal barokk épületei, a Jakab templom. A délutáni órákban indulunk Magyarország felé. (Az éjszakát a buszon töltjük.)

• 12. nap Hazautazás

Lettországon, Litvánián, Lengyelországon és Szlovákián keresztül buszozva várhatóan az esti órákban érkezünk meg Budapestre.
Az oldalon látható képeket Kundermann BalázsJeli Gábor és Bodon Pál készítették.