Garda-tó gyalogtúra

Panorámás kirándulások a világhírű gleccsertó körül.

Dolomitok túráinkon már megtapasztalhattátok az Alpok déli láncainak különös varázsát, és az itt jellemző észak-olaszországi hangulatot. A Garda-tó és környéke igazán méltó vetélytársa a Dolomitoknak, de teljesen mások a természeti jellemzői. A tó északi része igazi alpi gleccsertó, lágyan kanyarodik a meredek parti sziklafalak között, türkizkék színének elképesztő hátteret adnak a mellette égbe törő hegyek havas csúcsai. Igazi paradicsom ez az aktív pihenést kedvelőknek, kiránduló-, és mászóközpont. Ennyire mélyen északra az Alpok hegyláncai között igazán különleges a jellemzően mediterrán éghajlat, a pálmák, leanderek sokasága. De bámulatosak a társadalmi díszletek is, a régi középkori városkák, a lapostetős házak, az olasz stílus, szóval: tó, hegyek, grappa és a kihagyhatatlan: egy igazán finom kávé :)

Garda-tavi gyalogtúránk ezúttal is a via ferrata programunkkal párhuzamosan halad, egy autóbusszal utazunk, ugyanazon a szálláson szállunk meg, és a napi túráink is hasonló térségekbe vezetnek – csak más-más utakon.
  • 1. nap Budapest, Olaszország

20:30-kor találkozunk a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 21:00 órakor. Szlovénián keresztül utazunk a Garda-tóhoz, az éjszakát az autóbuszon töltjük.
  • 2. nap Arco, Garda-panoráma

Reggel érkezünk a Garda-tó északi partjához, ahol a közeli Arco városkában lesz a szállásunk. A szállás elfoglalása után egy kisebb kirándulást teszünk a város fölé magasodó hegyecskére. Innen gyönyörűen látszik túránk minden helyszíne. A Garda-tó kékesen csillog a kilométer magas sziklák közt húzódó gleccservölgyében, és látványosan emelkedik mellette holnapi túránk helyszíne, a Riva del Garda - Cima Sat útvonal. Ellátunk a holnaputáni kirándulás helyszínéig is, a közel kétezer méter magas Monte Baldo gerincig, és előttünk púposodik az északi part végének apró taraja, a Monte Brione. A mai túrán már megtapasztaljuk a környék hegyeinek meredekségét, ami elsősorban lépésbiztonságot és szédülésmentességet kíván. Állóképesség szempontjából ez a túra kevésbé megterhelő, a program kialakításánál figyelembe vettük ez előző éjszakai utazást.  A kora esti órákban besétálunk Arco hangulatos kis óvárosába, és megtartjuk ismerkedési estünket az egyik kis étteremben. Szállás: apartman. (táv: 8 kilométer, szintkülönbség 400 méter.)

• 3. nap Riva del Garda, Cima Sat (1246 m)

Reggel rövid buszozást követően érkezünk meg Riva del Garda városkájába, ahonan a mai túránk indul a Cima Sat 1246 méter magas ormához. Mivel 70 méteres tengerszint feletti magasságról indulunk, és a távolság csupán 14 kilométer, ezért igen meredek terepre, erős emelkedésre és fárasztó túrára kell számítani. Magassági szempontból közel félúton található a Santa Barbara kápolna, ahol lehetőség van a visszafordulásra, egyértelmű, gyakran kiépített út vezet vissza Riva del Garda szép mediterrán városkájába, ahol könnyű eltölteni az időt és bevárni a teljes túrát végigcsináló csapatot. (A teljes túra nehézsége a kitettség és a szintkülönbség miatt négy bakancs, a kápolnától visszafordulva viszont inkább két-három bakancs.) A kápolnától továbbindulva hamarosan egy tíz méter hosszú létra alján találjuk magunkat. Itt nyer igazán értelmet a lépésbiztosság, amire a továbbiakban is szükség lesz, hiszen a meglehetősen meredek hegyoldalból gyakran adódik panoráma a Garda-tóra. Egy-két nehezebb terep még adódik útközben, ezeknél szükség esetén sodronyba is tudunk kapaszkodni, mert a túra útvonala szépen karbantartott. Napos idő esetén fantasztikus látvány a több száz méteres magasságból lenézni Riva del Gardára, a tóra, az innen aprónak tűnő Brione-hegyre és az innen is hatalmas környező hegyekre. A Cima Sat orom után a táj új arcot mutat, a lefelé vezető útvonal erdős, zöld hegyekre és köztük megbúvó falvakra, városkákra néz. Várhatóan 8-10 órát vesz igénybe a túra, aminek látványos, felfelé vezető útvonalát a következő napokban többször is lesz még lehetőségünk lentről végigmérni, s büszkén visszagondolni: megcsináltuk! Szállás: apartman. (táv: 14 kilométer, menetidő: 8-10 óra, szint: 1176 méter fel/le)

• 4. nap Malcesine, Monte Baldo gerinc, Cima Delle Pozette (2132 m)

Ma is látványos helyszínen kirándulunk, reggel Malcesinebe, a Monte Baldo felvonó lábánál fekvő kis városkába utazunk. Jegyvásárlás és a következő kabin megvárását követően fél óra alatt érünk fel 1760 méteres magasságba. Figyelni kell arra, hogy megfelelő öltözet legyen mindenkinél, mert óriási különbség lehet a tó körüli és a gerincen uralkodó időjárási viszonyok között. A Monte Baldo gerincén előbb észak felé haladva a Riva del Garda felé néző kilátóponthoz megyünk, a 2132 méter magas Cima Delle Pozette csúcshoz, majd innen vissza a felvonóházhoz. Minimális szintkülönbségű 3-4 kilométer hosszú gyaloglásról van szó, ami nagyjából egy-két órát vesz igénybe. A városba ereszkedést követően szabadidő következik Malcesinében, majd buszra szállunk és visszatérünk szállásunkra, ahol még sétálhatunk egyet a kisvárosban, a partjáról is megcsodálva a Garda-tavat. Szállás: apartman. (táv: 7 kilométer, szintkülönbség: 400 méter fel-le, menetidő: 3-4 óra.)

• 5. nap Dro, Castello di Drena, Budapest

A reggeli összecsomagolást követően egy rövid buszozással elérjük utolsó túránk helyszínét Dro városkája mellett. Buszunkat a parkolóban hátrahagyva félórás sétával érjük el túránk végcélját, a 390 méter magasan fekvő Drenai várat. Bóklászunk egyet a váracska körül, majd egy kanyargós ösvényen 30 perc alatt lejutunk a parkolóban várakozó buszhoz és felszállva rá megkezdjük hazautazásunkat. A késő esti órákban érkezünk Budapestre.