Gran Paradiso, Provence

Az olasz Alpok és Franciaország szíve, a szépségek birodalma.

Természetközeli élmények sokasága vár ránk, Európa hegyvidéki szentélyében, ahol az Alpok 4000 méteres csúcsai köszönnek vissza ránk. Hatalmas gleccserek, égbeszökkenő sziklaormok, fehéren zúgó hegyi patakok, zöldellő hegyi legelők, idő verte faházak. A sok szépséget nem könnyű befogadni, de itt tartózkodásunk során lesz rá időnk. Tengerszemek, menedékházak és leírhatatlanul szép panoráma vár ránk túráink során.
Ezután irány Provence. Mágikus név, amelyről mindenkinek eszébe jutnak a levendulamezők, olajfaligetek, dombtetőn fekvő középkori városkák, illatos szőlőligetek, ropogós bagettek és ízletes sajtok. Színek, formák, illatok és ízek várnak rád Európa legszebb területén, amit bejárunk híres városokon és szemkápráztató okkerbányákon át egészen a Mont Ventoux csúcsáig. Látjuk a világ egyik legbővizűbb forrását, 2000 éves római kőhidat és viaduktot, végigjárjuk Franciaország legszebb falvait, legendás piacait. Ugye, hogy Te is mindig vágytál ide? Most itt az alkalom, hogy a már megismert magas Eupolisz színvonalon vedd birtokba a területet. Vive La Provence!

Kiemelt látnivalók:
- Gran Paradiso Nemzeti Park
- Avignon
- Pont du Gard
- Colorado Provencal
- Fontaine de Vauclause
- Mont Ventoux

• 1. nap Budapest, Olaszország

Találkozás Budapesten 17 órakor, a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 17.30-kor. Egész napos utazás Olaszország irányába, rövid pihenőkkel. Éjszaka az autóbuszon.
  • 2. nap Grand Paradiso Nemzeti Park: Pont-Valsavarenche, Vittorio Emanuele II menedékház (2775 m)

Aosta tartomány csodálatos vidékére a reggeli órákban érkezünk. Sátorállítás és némi pihenés után egy könnyebb, ám annál varázslatosabb gyalogtúrára indulunk a Grand Paradiso Nemzeti Park területén! Utunk első szakaszát a gyorsfolyású Seiva folyócska mellett fogjuk megtenni, hogy elérkezzünk a folyamatosan felfelé kacskaringózó turistaösvényhez. A virágpamacsok és a völgy fantasztikus látványa mellett folyamatos panoráma tárul elénk a szomszédos hegyvonulatról, ahol büszkén tornyosulnak a 3000 méter feletti csúcsok. Kellemesen elfáradva érünk a Vittorio Emanuele II menedékházhoz, már vár ránk a habos sör, amit a ház mellett elterülő kis tavacska mellett öröm lesz elfogyasztani. Innen egyedülálló a panoráma Olaszország legmagasabb csúcsára, a 4061 méter magas Gran Paradisora. Miután kigyönyörködtük magunkat, a már ismerős útvonalon térünk vissza kempingünkbe, ahol két éjszakát fogunk eltölteni.
    (menetidő: 5-6 óra, táv: 8 kilométer, szintkülönbség: 900 méter fel/le.)
  • 3. nap Pont-Valsavarenche (1960 m), Gran Collet (2832 m)

Ma egy rendkívül látványos, egész napos gyalogtúrára indulunk. A kezdeti könnyebb szakasz után egy erős kaptatón haladunk, gyakorlatilag a hegyoldalban. Aosta tartomány híres a növény és állatvilágáról, így a túra során számos színpompás virágot és nagy valószínűséggel kőszáli kecskét, mormotát és rókát is megpillanthatunk. Elérve a mai nap legmagasabb pontját, a Gran Collet-et, méltán érezhetjük magunkat úgy, hogy megérkeztünk a természet szentélyébe. Lélegzetelállító panoráma tárul elénk a Ciarforon (3640 m), a Monciair (3544 m), Cima di Breuil (3454 m) csúcsaival és a Gran Etret gleccser látványával! Innen leereszkedünk egészen 2400 méterig, ahonnan a Nivole patakot követve megkerüljük a mellettünk magasodó hegygerincet, hogy a túránk legvégét már hatalmas fenyvesek közt tegyük meg. A nap záróakkordjaként pedig a kempingünkből csodáljuk meg a naplementét. Szállás: kemping. (menetidő: 7-8 óra, táv: 15 kilométer, szintkülönbség: 1000 méter fel/le.)
  • 4. nap Gran Paradiso Nemzeti Park, Avignon

A magas hegyek után a Földközi-tenger nyugati medencéje felé vesszük az irányt. Tábort bontunk kempingünkben, buszra szállunk, és hosszú buszozás vár ránk előbb még Olaszország vadregényes hegyei között, majd végig a Francia Riviéra mentén. Este érkezünk meg Avignoni kempingünkbe, ahol az elkövetkező öt éjszakát fogjuk tölteni.
  • 5. nap Avignon, Gordes, Roussillon, Fontaine du Vauclause

A mai napon fejest ugrunk Provence szépségeibe. A vidék leghíresebb falujába Gordes-ba utazunk, a párizsi elit kedvenc helyére, az ország egyik legszebb településére. Ma reggel a városka főterén piacot tartanak. Nagy hagyományai vannak itt a piacozásnak, ahol helyi kézműves termékeket, friss ropogós gyümölcsöket és színes zöldségeket vásárolhatunk, egy frissensült croissant ropogtatva az olívabogyó kóstoló után. Piacozás után vagy helyett, sétálunk egyet a városka középkori utcácskáin, fotózgatunk, reggelizünk. A városka kívülről mutatja meg igazi szépségét, meg is állunk egy kiváló látványt nyújtó helyen. Következő állomásunk egy igazi provanszál család vállalkozása, akik egy apró olajütő üzemet működtetnek és mindig szívesen fogadnak minket, hogy bemutassák az olaj útját. Itt lehetőség nyúlik megkóstolni az olajat, egy kis tapenádot, és egy kis helyi bort. Következő településünk egy igazi főváros, Roussillon a Világ okker fővárosa. Először a városka látnivalóit vesszük számba, egy kis sikátorozás az okkerszínű házak között, majd vár ránk az igazi szenzáció, az Okker ösvény. Leírhatatlan színek! Úgy érezhetjük, hogy egy gigantikus festőpalettán járunk. Hazafelé vezető utunkon beugrunk még megtekinteni egy természeti csodát, a világ egyik legbővizűbb forrását tekintjük meg. A Vauclause páratlan szépségét évezredek óta csodálja az emberiség, most rajtunk a sor, hogy sétáljunk a római ösvényen, és üldögéljünk ott, ahol Petrarca is tette. Ezután visszaindulunk Avignonba. Szállás: kempingben.
  • 6. nap Avignon, Colorado Provencal, Apt, Saignon, Pont Julien

Mai nap a természeti szépségeké és a színeké. Kevésbé ismert, de annál elbűvölőbb helyekre látogatunk. A provanszi Colorado egy természetes okker kibúvás, ami elképzelhetetlen színkavalkáddal köszönti az odalátogatót, sivatagos részek váltakoznak árnyas erdőkkel, és négyzetméterenként más okkerárnyalatot láthatunk. (Táv: 6km, szint: 100m le-fel). Apt, a római kortól lakott, Luberon központi települése. Itt lehetőségünk van ebédelni egyet, sikátorozni, vagy csak üldögélni egy padon beszívva Provence légkörét. Ezután megtekintjük Saignon települését, ahol a szó szerint egy zárt közösség titkaiba próbálunk bekukucskálni, mivel a település kiugró sziklára épült, és egy erőd romjai uralják a magaslatot. A hazafelé vezető úton még meglátogatunk egy máig álló 2000 éves római hidat, Pont Julient. A késő délutáni órákban érkezünk vissza a kempingünkbe.
  • 7. nap Avignon, Coustellett, Lacoste, Bonnieux, Menerbes

Első állomásunk a térség hírnevét és gazdagságát megalapozó egyik termék, a levendula bemutatását szolgáló múzeum. Vezetőnk érdekes dolgokat mesél erről a csodálatos növényről, megtudhatjuk például mi az a növény amit mi levendulaként ismerünk, valamint lehetőségünk is nyílik vásárolni. Lacoste falucskája túránk kiinduló pontja, ahol még érdemes megtekinteni De Sade márki és Pierre Cardin kastélyát, a zegzugos meglepetéseket rejtő sikátorokat, majd indulunk a szomszéd faluba látogatóba. Utunk gyümölcsfák és szőlőültetvények között vezet, ahonnan már nagyon szépen látszik a domb tetejére épült Bonnieux. Itt eltöltünk egy kis időt, felvéve a helyiek nyugodt életritmusát, ebédelünk egyet. Busszal megyünk tovább Menerbes falujába, ahonnan csodálatos panoráma nyílik a környező ültetvényekre. Élményekkel feltöltődve érkezünk kempingünkbe. Táv: 5 km, szint 100 m le/fel.
  • 8. nap Avignon, Mont Ventoux (1912m), Pont du Gard

Ma reggel Provence tetejére látogatunk, vár minket a Mont Ventoux kopár teteje, csodálatos kilátással. Buszunkkal a hegy derekáig jutunk, innen egy síközpontból jutunk fel egy kanyargós, erdei gyalogösvényen a hegy csúcsára. A hegy neve szeleset jelent, ezt mi is megtapasztaljuk csúcsfotó készítése közben. Itt pihenünk egyet a kávézóban, majd visszafelé vesszük az irányt buszunkhoz. Ezután időutazásra indulunk, cél a római kor. Pont du Gard méltán a Világörökség része, lenyűgöző az a mérnöki tudás, amivel ezt a hatalmas viaduktot építették. Itt megtekintünk egy látogatóközpontot, lefotózzuk a viaduktot, majd alatta fürödhetünk egyet a folyóban. Miután lemostuk az út porát haza indulunk. Szállás kempingben. Táv: 10km, szint: 600m fel/le.
  • 9. nap Avignon

Ma délelőttre hagytuk Avignon felfedezését. Többé-kevésbé ismerjük már a középkori pápai központot, Avignon, amelynek hatalmas fallal övezett óvárosa szépen túlélte az évszázadokat, tele vallási emlékekkel, és hamisítatlan középkori hangulattal. Megtekinthetjük a lenyűgöző Palais des Papes hatalmas tömbjét, a Rhone-folyón egykor híd ívelt át, most csak világhíres maradványait láthatjuk, ez a Pont St-Benezet. A városban éppen zajlik az Avignoni Fesztivál, amelyik a világ legnagyobb színházi fesztiválja, lépten-nyomon plakátokba, performanszokba botlik az ember. Késő délután búcsút veszünk a csodálatos tájtól és megkezdjük hazafelé vezető utunkat. Éjszaka az autóbuszon.
  • 10. nap Olaszország, Budapest