Szigetközi Tájvédelmi Körzet: Hód-les

Evezés a Duna szövevényes ágain

A Szigetközről korábban igen sokat hallhattunk a híradásokban, aggódva szemléltük sorsát. Később, nagyjából sikerült stabilizálni a vadregényes mesevilág állapotát. Ennek köszönhetően vizitúránk során számos gázlómadár röptében gyönyörködhetünk, amint felriadva a levegőbe emelkednek, megnézünk egy zsibongó kormorán telepet is, az égen pedig héják és ölyvek kísérik tekintetükkel evezőcsapásainkat. A partok rézsűjén mélyre koptatott csapások körül találkozhatunk szarvasokkal, esetleg vaddisznóval. A mindent elborító kék és zöld a zsigereink mélyéig megnyugtat, feledtetve a hétköznapokat. A kikapcsolódás, tanulás és sportolás mellett pedig olyan élményben lehet részünk a hódmegfigyelés során, ami sokáig élő emlék lesz.

• 1. nap Budapest, Dunasziget, Szigetköz

Találkozó 5.45-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 3 percre, az A38 hajó magasságában). Indulás Budapestről reggel 6 órakor. Néhány órás buszozás után megérkezünk a Mosonmagyaróvár közelében található dunaparti településre, Dunaszigetre. Ott felöltjük a fürdőruhát, az evezéshez szükséges felszereléseket, némi elemózsiát és italt elcsomagolunk, majd felvesszük a hajókat és evezőket. Rövid képzést kapunk a kenuzás fortélyairól, majd vízre szállunk. Délutánig a Duna szövevényes ágai között bolyongunk, közben meg-megpihenünk, akár meg is mártózhatunk. Gyönyörködhetünk a madárvilágban, a buja természet harapnivalóan zöld szépségében, a partot övező galériaerdők tekintélyt parancsoló tömegében, és a táj megannyi látnivalójában. Közben szakvezetőnk egyre több információt oszt meg velünk mind a Szigetközről, mind az est fénypontját jelentő hódokról. Lassan mi is 'szakértőbbé' válunk a témában, és már magunktól is észrevesszük a vízben úszó, lehántott gallyakat, amiket ezek a furcsa kis emlősök dézsmáltak meg. Láthatunk hódvárakat, és megtudjuk, milyen típusú élőhelyet szeretnek ezek az állatok. Estefelé kievezünk a partra, ahol magyar szürke marhából helyben főtt bográcsgulyást fogyaszthatunk. Ezt követően, a napi élményekkel és a vacsorával telve, felöltözünk, és busszal elmegyünk Rajka közelébe. Ott körbesétálunk egy olyan területen, ahol több hódcsalád is lakik. Sötétedés körül kisebb csoportokra osztva leülünk a parton, és várjuk az aktivitás kezdetét. A hódok nem túl félénkek, sőt, sokszor kíváncsiságuk erősebb. Gyakran egészen megközelítik a birodalmuk határain átkelt érdeklődőket, ami alkalmat ad nekünk is arra, hogy kölcsönösen tanulmányozhassuk egymást. A helyszínen viselendő ruházatról, egyéb fontos dolgokról a 'Tudnivalók '-ban kell tájékozódnod. Ha valaki az előírásokat nem alkalmazza, akár egy ember nem megfelelő viselkedése az egész csapat élményét meghiúsíthatja. A hód-les a sötétedés beálltakor ér véget. Buszra szállunk, és a mosonmagyaróvári kollégium pihe-puha ágyaiban nyugovóra térünk (várhatóan 22-23 óra körül).

• 2. nap Dunasziget, Szigetköz, Budapest

Az esti kései érkezést kompenzálandó, kényelmesen indulunk tovább. A csomagjainkat bepakoljuk a buszba, és a már jól ismert partszakasz közelében, egy látogatóközpontban még több információt gyűjtünk a hódokról. Megtekintünk egy igazán monumentális modellt, ami a Szigetköz egy részének arányosan kicsinyített mása, és mi magunk is tanulmányozhatjuk az áramlást a szövevényes ágak között. Az előadás után ismét evezőt ragadunk, és meghódítjuk a maradék 250 kilométer folyamkilométert (vagy annak egy részét, míg el nem fáradunk). Közben nézelődünk, pancsolunk, lazítunk. Késő délután kikötünk, átöltözünk, és búcsút intünk a Szigetköznek. Budapestre várhatóan a késő esti órákban érkezünk.

az utazást busszal, a szállást (4 fős, különálló ágyakkal berendezett szobákban), kenubérlést, valamint a szervezést és a szakvezetést.

az étkezést.

autóbusszal.

35-45 fő.

könnyű vízitúrák, hétköznapi erőnléttel gond nélkül teljesíthetőek.

Egy mosonmagyaróvári kollégiumban fogunk aludni. A kollégiumban folyosón elhelyezett külön női és férfi mosdók vannak.

Szigetköz Budapesttől szűk 200 kilométerre fekszik. Ott néhány kilométeres körzetben fogunk vizitúrázni. Általánosságban szokásos hazai körülmények várnak minket. A Szigetköz a Dunántúl északi részén, a Kisalföldön, mintegy 375 négyzetkilométeren terül el. Az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna határolja körül ezt a páratlan szépségű vidéket. A tájat még a harmadidőszak végén Pannon beltenger sós vize borította. Medre fokozatosan feltöltődött, majd a kor végére csak egy édes vizű tórendszer maradt a tengerből. Ekkorra tehető, hogy az Alpok és Kárpátok felől érkező folyók utat törve a hegyek között a medencébe léptek. A medrek lejtése itt csökkent, a víz lelassult és hordalékát mindinkább lerakta. Az Ős-Duna kb. 2-2,5 millió éve az Alpok hegylánca felől tört utat magának, medre dél felé tartott. Később több alkalommal is irányt változtatott. Sebességéből jelentősen veszített, hordalékát fokozatosan lerakta. Így jöttek létre a zátonyok, majd szigetek, melyeket a folyó hol elmosott, hol újakat épített, mozgásban tartott. A felhalmozódó hordalék – melynek vastagsága helyenként eléri a 410 méteres vastagságot - a Dunát újabb medrek kialakítására kényszerítette, vize mind szélesebb területeken ágazott szét. Ebben a labirintusban fogunk evezni a hétvégén. Élővilága a víz jelenléte miatt gazdag, és a tájat követve változatos. A holtágak, folyóágak vizében lebegő és gyökerező hínárok, békatutaj, fehér tündérrózsa és sárga vizitök él. A partot nádas és gyékényes szegélyezi, de találkozhatunk a hídőr lándzsás leveleivel is. A szigeteken füzek, nyárak, a mézgás éger, a vénic szil, a tölgyek és kőrisek alkotnak áthatolhatatlan dzsungelt. Az aljnövényzetben orchideák is előfordulnak, de itt él az ugyancsak védett nyári tőzike és a tavaszi csillagvirág is. Az állatvilág sem kevésbé gazdag. A hazai halfajok 80%-a előfordul a vizekben, a kétéltűek közül pedig a tarajos és a pettyes gőtével, és a vöröshasú unkával találkozhatunk az átlagos turista számára ritkán megfigyelhető fajok közül. A többi állatcsoport közül a madarak érdemelnek nagyobb figyelmet, amik közül sokat meg is pillanthatunk utunk során. Szürke gémek, kormoránok, récék, ölyvek és héják nagy egyedsűrűségben vannak jelen. Szerencsés esetben akár réti sast is láthatunk. A nagyvadak közül láthatunk őzet, szarvast, vaddisznót, este pedig végre személyesen is találkozhatunk a hódokkal.

Kora nyárra jellemzően kellemes hőmérséklet, napsütés, és csapadékhiányra számíthatunk, de fel kell készülni a hűvösebb, csapadékos időjárásra is.
Érdemes tudni, hogy a Nap 20:42-kor nyugszik, ehhez mérten lehet kalkulálni a hód-les időszakát.

Laza nyári ruha, sapka, napszemüveg, az evezéshez fürdőruha, hosszú ujjú vékony ing, popsi alá kispárna, érzékeny tenyerűeknek biciklis-, vitorlás- ill. kondis kesztyű, valamint naptej, szúnyogriasztó. A kedvezőtlenebb időjárásra is számítva esőkabát, réteges túraöltözet, váltásruha, váltás cipő, az esti programokhoz hosszú nadrág és dzseki. A napi felszerelést (tartalék melegebb ruhát, vizet, élelmiszert) érdemes egy vastag nejlonzsákba, vagy (kb. 30 l-es) kisebb műanyaghordóba tenni. Akinek az úszástudása nem biztos, kérhet mentőmellényt. Alkalmanként megpihenünk, ilyenkor lehetőség adódik enni, úszni.

FONTOS: az esti hód-leshez nagyobb odafigyeléssel kell összeállítani a felszerelést. A ruházat legyen több rétegű, sötét színű, a ’susogós’ kabátokat hagyjuk otthon. Olyan mosóport vagy öblítőt használjunk, ami nem illatos, vagy ha nincs más, akkor napokkal hamarabb mossuk ki, és szellőztessük levegővel jól átjárt helyen. Parfümöt, erős illatú kozmetikumokat, szúnyogriasztót, testápolót ne használjunk (a naptejet majd lefürödjük). Fényképezőgépet hozni tilos. A vaku elriasztja az állatokat, ráadásul erre specializált felszerelés nélkül esélytelen használható képet készíteni. A látványt ott kell átélni, nem lehet hazavinni. Távcsövet viszont érdemes hozni, ennél törekedjünk arra, hogy min. 7x50-es legyen. A második szám a lencse átmérőjét, ezzel a fény beeresztő képességét jelenti. Ha 50-nél kisebb, alkalmatlan lesz este. Csillagászati mennyiségű szúnyogra számíthatunk, ellenük a teljes fejet befedő szúnyoghálóval védekezhetünk. Továbbá: a les megkezdése után nem szabad beszélgetni. Egy óra csendes kikapcsolódás vár ránk.

A higiénikus viszonyok jók. Egy-két alapvető orvosságot érdemes magaddal hoznod: láz-és fájdalomcsillapító, görcsoldó, széntabletta illetve sebfertőtlenítő és ragtapasz, valamint fásli.

A túra önellátó. Az élelmiszerek egy részét célszerű itthonról vinni, amiből a napi túrákra szendvicseket lehet készíteni, továbbá csokit, szőlőcukrot, müzliszeletet, gyümölcsöt. A szállás közelében (1 200 méterre) található egy non-stop szupermarket, a belváros pedig néhány perc sétával megközelíthető. Szombat este lesz lehetőség meleg ételt enni. Evezés után bográcsgulyást fogyaszthatunk a parton, amit (egy ma még legelésző) szürkemarhából főznek a helyszínen. Ára: 1 500  Ft/fő, korlátlan fogyasztás, kenyérrel, helyben termett csípős paprikával). FONTOS: jelentkezéskor szíveskedj jelezni, hogy a bográcsvacsorát igényled-e.

Célszerű egy nejlonzsákot vagy kis műanyag hordót vinni a napi túrázásokhoz, amibe vizet, elemózsiát, esőkabátot teszünk. A nagy csomagot csak a szállásokra megérkezve tudjuk a buszból kivenni!