Isztria

Horvátország hegyvidéki tájai, Isztria kedves kisvárosai

Az Adriai-tenger legnagyobb félszigete, Isztria, egyedülállóan színes kulturális, etnikai és természeti adottságokkal rendelkezik, ebből kapunk kóstolót tavaszi utunkon. A Monarchia hangulatával kezdjük Abbáziában, belelesünk az olasz és horvát gyökerű kisvárosok lassú életébe Motovunban és Labinban, megidézzük Rómát Pulában. A turisták áradata nélkül csodáljuk meg az Adria egyik gyöngyszemét Rovinjt. A természet szépségei mellett sem szaladunk el, felkapaszkodunk Isztria csúcsára, ahonnan madártávlatból láthatjuk a tágas Kvarner-öblöt. Kirándulunk az Učka-hegységben és felfedezünk néhány eldugott völgyet és vízesést a félsziget belsejében.
  • 1. nap Budapest, Labin, Labin-Rabac-ösvény, Rabac

Indulás Budapestről 6.00 órakor, találkozás 5.30-kor a a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben), majd utazás Isztria irányába. Első isztriai napunkon először Labin középkori óvárosába látogatunk. Bolyongunk a hol színesre festett, hol vakolatlan mészkőből épült házacskákkal közrefogott sikátorokban. A XVI. századból származó templomok és középületek mellett a város érdekessége, hogy a XX. század zavaros évtizedeiben rövid ideig független köztársaság is volt a pazar fekvésű Labin. A településről már látszik a csodás Prklog-öböl, ahol szállásunk lesz Rabac faluban. A települést nem busszal, hanem gyalog fogjuk elérni! (a többi napon természetesen busszal utazunk)  Labin széléről előbb enyhén, majd egyre erősebben lejtő ösvényt követünk, ami néhány kanyar után egy patakot kezd követni. Több kisebb zúgó és vízesés is van mellettünk, amit a növényzet néhol sejtelmesen eltakar. Egy nagyobbacska vízesésnél sziklamedencék is kialakultak, míg egy zúgó felett vastüskék és sodrony segítségével tudunk átkelni. (ez a szakasz kihagyható azoknak, akik nem szeretnének letérni a könnyű ösvényről). A pazar szakasz után átgázolunk a patakon és máris a falu szélén találjuk magunkat. Megkeressük buszunkat és elfoglaljuk szobáinkat. Szállás: apartmanszálláson, ahol három éjszakát fogunk eltölteni.
    (5km, 250 m csak lefelé, menetidő kb 1,5 óra)
  • 2. nap Rovinj, Limski kanal, Motovun, Sopot-vízesés

A mai napon Isztria több arcát is megismerhetjük. Reggel a messze földön híres Rovinj városában kezdjük utunkat. A félszigeten található meseszép kisvároska minden zegét-zugát bejárjuk, és felkapaszkodunk a település látképét uraló Szent Eufémia-templomhoz is. Iszunk egy kávét a kikötőben, majd elindulunk felderíteni Belső-Isztria csodáit. Útközben megállunk egy fotószünetre a fjordszerű tengeröbölnél, a Limski kanalnál, majd Motovun alá érkezünk. Motovun egyike a sziklaszirtekre épült, korábban olasz többségű kisvárosoknak, amik megrekedtek a fejlődésben, így ma is azt a képet mutatják, mint pár száz évvel ezelőtt. Felkapaszkodunk az óvárosba, ahol az egykori városfalról csodáljuk a kilátást. Akik rajonganak a szarvasgombáért, itt beszerezhetik kedvenc csemegéiket, hiszen Motovun és környéke az egyik legjobb gombalelőhely Európában. A nap zárásaként túrázni indulunk: (8 km, 400 méter szintemelkedés felfelé, 500 méter lefelé. Menetidő 2-3 óra) Gračišće (450 m) faluból előbb egy templomromhoz érkezünk, majd leereszkedünk a pici Žlepčari településre. Utunkat Belső-Isztria nyugodt, hullámos tája kíséri. Kisvártatva megérkezünk a Sopot-vízeséshez (80 m): függőleges falak övezte kis tóba hullik alá a sebes patak. Innen még egy kaptató vár ránk, a túra végállomása Pićan (350 m) középkori kisvárosa. Akik nem szeretnének kirándulni Pićanban tölthetik az időt. Szállás: apartmanszálláson.
  • 3. nap Učka-hegység, Vojak-csúcs (1401 m), Opatija (Abbázia)

Reggel buszunkkal az Učka-hegység felé vesszük az irányt. Miközben haladunk a Poklon-hágó felé, elmerenghetünk azon, mennyire volt elzárva Isztria az ország többi részétől, amíg nem készült el az alattunk futó Učka-alagút. A 922 méter magasan fekvő hágóból indul utunk, rögtön az első kilométereken megtesszük a mai napi emelkedő javát. A kaptató végén magasodik a Vojak-csúcs (1401 m), ami fantasztikus kilátással hálálja meg kitartásunkat. Pihenő után leereszkedünk a csúcs alatt fekvő, ma már lakatlan Mala Učka faluba, majd hol árnyas erdőben, hol nyíltabb – ezért szép kilátást ígérő – terepen visszatérünk a hágóba. (12km, 650 m fel és le, menetidő kb. 4-5 óra) Pihenésként a hegység lábánál fekvő Opatijába (Abbázia) utazunk. Az egykori Osztrák-Magyar Monarchia második legnagyobb üdülőhelyén,  tengerparti paloták között sétálva hamar megértjük miért vált népszerűvé az Učka-hegység lábához települt városka. Kellemes klímája nem csak a monarchia idejében, most is népszerű településsé teszi. A sétányon magyar vonatkozású emlékek mellett is elhaladunk, hiszen a mai szállodák annak idején még gyógyszállóknak és szanatóriumoknak épültek, általában magyar építészek munkái, hírnevüket is hazánk orvosainak köszönhették. Sötétedés után térünk vissza Rabacba. Szállás: apartmanszálláson.
  • 4. nap Pula, Budapest

Utolsó napunkon Isztria központjába, Pulába utazunk. Pula nem csak mediterrán hangulatáról nevezetes, hanem római emlékeiről is, mint például amfiteátrumáról (a világon ez a 6. legnagyobb ilyen építmény!) és római templomairól. Érdemes megnézni a velencei vár helyére épült osztrák citadellát is, mielőtt a kikötőnél búcsút vennénk az Adriától. Hazafelé indulunk, és Budapestre a késő esti órákban érkezünk meg.
Az oldalon látható képeket Cseh Zsombor túravezetőnk készítette.