Albánia, Macedónia (apartman)

Felfedező körutazás a „Sasok Földjén”

Albánia, mint elmaradott és misztikus úti cél vonzza a felfedezni vágyókat. Tény, hogy Albánia – kiegészítve rövid macedóniai kalandozással – rendkívül változatos utazást ígér, de mint látni fogjuk napjainkban Albánia koránt sem annyira elmaradott vagy eldugott, mint gondolnánk. A változatos szépségek (Ohridi-tó, műemlékvárosok, tengerpart, antik romok) felkeresése után ezért belesünk az Albán-Alpok hegyláncokkal ölelt vidékére is, hogy képet kapjunk a nem is annyira régmúlt vérbosszúval átszőtt életére. Utazásunk végére az Albániáról alkotott általános sztereotípiák (többsége) le fog dőlni és egy új, nem kevésbé vonzó és misztikus kép fog kirajzolódni erről a csodálatos balkáni országról.

Kiemelt látnivalók az utazás során:

- Ohrid és az Ohridi-tó (Világörökség), Macedónia
- Berat, az ezerablakú város (Világörökség), Albánia
- Gjirokaster, a kő városa (Világörökség), Albánia
- az Albán Riviéra a Jón-tengernél, Albánia
- Butrint, antik romváros (Világörökség), Albánia
- Albán-Alpok, Thethi Nemzeti Park, Albánia
  • 1. nap Budapest, Ohrid (Macedónia)

Találkozás 5.00-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 5.30 órakor. Egész napos utazás rövid megállókkal Macedóniába. Az éjszakát Ohrid környékén töltjük.
  • 2. nap Ohridi-tó, Sv. Naum, Ohrid (Macedónia)

Ezt a napot Macedónia leghíresebb és talán legszebb vidékének felfedezésére szánjuk: a Világörökség részeként számon tartott Ohridot és az Ohridi-tavat keressük fel. Reggel felkapaszkodunk a Galičica Nemzeti Park egyik hágójába, ahonnan felülről tekintünk rá a tóra, majd leereszkedünk az albán-macedón határon épült Sv. Naum-kolostorhoz, ahol a tó forrásaihoz tehetünk rövid csónakos kirándulást és a tóban is megfürödhetünk. Késő délután Ohrid színes óvárosát járjuk végig, közben meg is feledkezünk arról, hogy a macedón riviéra nem egy tenger partján fekszik. Az éjszakát Ohrid környékén töltjük.
  • 3. nap Ohrid, Berat (Albánia)

Reggel átkelünk Albániába, a tó még egy ideig kíséri utunkat, majd az ország belseje felé fordulunk. Az első hamisítatlan albán hangulatokat az 1000 ablakú városban, a szintén UNESCO listás Beratban szívjuk magunkba. Az Osumi-folyó partjáról meredeken kúsznak fel a fehérre meszelt, házak ablaksorai, amik között időnként egy-egy dzsámi minaretje, vagy templom tornya ad tájékozódási pontot. Gyalogosan keressük fel a város régi, zegzugos negyedeit, köztük a remek kilátást is kínáló fellegvárt. Szállásunk Berat környékén lesz.
  • 4. nap Osumi-kanyon, Gjirokaster

Ezt a napot is Beratban tölthetjük, vagy fakultatív kirándulásra indulhatunk az Osumi-szurdokba. Albánia egyik legszebb szurdokát alakította ki az Osumi-folyó Berattól bő órára délre, ahol a vízállástól függően rafting vagy szurdoktúrára indulunk. Bármelyik lehetőség is valósul meg, a természet vad szépsége mindenképpen emlékezetes kirándulást ígér. Délután indulunk tovább, estére érkezünk meg Gjirokasterbe, ahol négy éjszakát töltünk.
  • 5. nap Albán Riviéra, Porto Palermo

A mai napon a parti hegyláncon átutazva érjük el az Albán Riviérát, majd estére visszatérünk Gjirokasterbe. A Dél-Albán Ipirosz-hegység (vagy Ceraunian-hegység) 2000 méteres magasságot is ostromló vonulatai meredeken és egyben látványosan ereszkednek a Jón-tengerhez, a korábban itt kialakult, görög lakosságú falvak fehér kavicsos strandjait még mindig „díszítik” itt-ott bunkerek. Legalább két strandon megállunk fürdeni és ellátogatunk a XIX. században emelt erődhöz, Porto Palermoba.
  • 6. nap Gjirokaster

Gjirokaster Albánia legfontosabb műemlékvárosa, ahol egy teljes napig bolyonghatunk a látnivalók között, bárhol megállhatunk egy helyi bisztróban egy kávéra, vagy sörre. A település megismerését érdemes a várral kezdeni, ahonnan pompás kilátás is nyílik a város ódon házaira, aminek Gjirokaster a világörökségi védelmet köszönheti. A több múzeumház közül a korábbi albán diktátor Enver Hoxha szülőházaként számon tartottat mindenképpen érdemes felkeresni. Enver Hoxha nevéhez sok szörnyűség tapad, ő romboltatta le többek között az albán városok régi magját, de szülővárosának – a vallási épületek kivételével – megkegyelmezett. Akinek van kedve, helyi kisbuszokkal fakultatív kirándulást tehet a kristálytiszta és jéghideg Syri i Kalter forráshoz. A gyönyörű karsztforrás melletti büfénél megpihenhetünk, de az igazán bátrak fel is frissülhetnek vizében.
  • 7. nap Butrint Nemzeti Park (Ksamil, Butrint)

Utazásunk hetedik napján az albán tengerpart legdélebbi részére látogatunk. Itt már nincsenek magas hegyek a parton, de egy rövid földsáv után tavak helyezkednek el a szárazföldön. Ennek köszönhetően a nemzeti park fontos madárvédelmi terület. Rövid sétát teszünk a Szent György-kolostorhoz majd megállunk strandolni, pihenni Ksamil településen, ahol több sziget is látványossá teszi a partszakaszt. A kultúrára éhezőkkel felkeressük a közeli görög és római romvárost Butrintot (Világörökség), majd visszatérünk hegyek között fekvő „bázisunkra” Gjirokasterbe.
  • 8. nap Shkoder, Mesi-híd

Elbúcsúzunk Dél-Albániától és hosszú, órákon át tartó buszozás után érkezünk meg az ország legészakabbi nagyvárosába Shkoderbe. Felkeressük a Rozafa-várat, ami az egyik legnagyobb Albániában és ellátogatunk a közeli Mesbe, hogy szemügyre vegyük régi, szép ívű török hídját. Sétálunk picit a belvárosban, majd közeli szállásunkra utazunk.
  • 9. nap Thethi Nemzeti Park (Thethi, Grunasi-vízesés)

Buszunkat kisebbekre cseréljük, hogy beljebb tudjunk hatolni az Albán-Alpok sejtelmes birodalmába. A fenséges hegyek közé zárt világ sokáig megőrizte hagyományait és szokásvilágát, köztük a vérbosszú intézményét is. A természeti szépségeket és a kulturális örökséget ma már két nemzeti park is őrzi az „elátkozott hegyvidéken”. Felfedezzük Theth szórványtelepülését, ami a térség központja: megnézzük a vérbosszú idején használt lakótornyát, túrát teszünk egy közeli vízeséshez és egy meseszép karsztforráshoz is. Szállásunk Thethben lesz.
  • 10. nap Thethi Nemzeti Park (Valbona-hágó)

Korán kelünk, hogy legyen időnk felkapaszkodni a Thethet ölelő hegyláncok egyik hágójára. Az út meredeken vezet felfelé túránk egész hosszán, így akik ezt nem vállalják, a faluban bevárhatják a csoportot. Az 1811 méter magas hágó hegycsúcsokat megszégyenítő panorámát kínál, a magasból beleshetünk a még Thethnél is rejtettebb Valbona Nemzeti Park vad szépségű területére. Visszaereszkedünk a faluba, majd elhagyjuk az Albán-Alpok területét és Shkoder környéki szállásunkra utazunk.
  • 11. nap Velipoje, tranzitszállás

A reggeli, délelőtti órákban rövid, lazulós szünetet tartunk Velipoje homokos tengerpartján, majd búcsút veszünk Albániától. Nem várt nosztalgiát keltő határátkelések és hosszú utazás vár ránk Magyarországra. Az utat egy tranzitszálláson megszakítjuk.
  • 12. nap hazautazás, Budapest

Folytatjuk utunkat, amit csak rövidebb szünetekkel szakítunk meg. Az esti órákban érünk haza Budapestre.