4563 m - A Monte Rosa csoport négyezresein

Hét négyezres csúcs egy hét alatt

Svájc, és Olaszország határán, a mediterrán völgyek, teraszos szőlőföldek fölött égbetörő fehér csúcsok emelkednek: ez a Wallisi-Alpok. Itt magasodik a Monte Rosa (Duforspitze), az Alpok második legmagasabb pontja, de ebben a hegycsoportban emelkedik a Matterhorn, a Föld egyik legmerészebb csúcsa is. A számos legendás négyezresből mi hét csúcsot fogunk megmászni néhány nap leforgása alatt, alszunk Európa legmagasabban fekvő menedékházában, gleccserhasadékokon kelünk át, és élvezzük a csodálatos panorámát, hiszen nemegyszer háromezer méteres mélység fölött állunk…

Figyelem! A Monte Rosa túránk nehéz hegymászótúra, nehéz gyalogtúrákkal! A túrán való részvétel feltétele a magashegyi túrázásban való jártasság, 3000-4000 méteres magasságot elérő trekking túrák sikeres teljesítése, valamint a magashegyi technikai felszereléshasználat! Jelentkezéskor a megjegyzés rovatban kötelező jelleggel kérjük felsorolni az elmúlt két évben általad végrehajtott túrákat, magashegyi mászásokat!

• 1. nap Alagna Valsesia

Egyéni kiutazással érkezés Olaszországba, a Monte Rosa hegycsorort lábához, Alagna Valsesia kempingjébe. Kérünk mindenkit, hogy legkésőbb este 18 óráig érkezzen meg! A kempingben felállítjuk sátrainkat, programmegbeszélést tartunk, kiosztjuk az elkövetkező napok mászásához szükséges felszereléseket, majd az ismerkedési est következik.
  • 2. nap Alagna, Gnifetti-menedékház (3647 m)

Miután kipihentük magunkat összepakolunk, és felszerelésünkkel elindulunk a felvonó felé. A felvonónk 1212 méterről indul és több mint 2000 méter szintet megtéve, a Pianalunga (2046 m) és a Passo Salati (2971 m) állomások érintésével érkezik a Punta Indren 3275 méteren található végállomásig. Innen már gyalog folytatjuk tovább utunkat. Jó 30-40 perces gyaloglással érjük el a Mantova menedékházat 3498 méteren, majd újabb 30 perc után már meg is érkezünk a 3647 méter magasan fekvő Gnifetti-menedékházig, ahol az éjszakát töltjük. Ebben a magasságban már sokaknak lehetnek problémái a nyugodt alvással, ezért nem árt, ha a túra előtti időszakban jársz magashegyen.
    Szintemelkedés: felvonóval: 2063 m, gyalog: 351 m, menetidő: felvonóval: 1 óra, gyalog: 1 óra, táv: 2 km gyalog
  • 3. nap Gnifetti-menedékház (3647 m), Piramide Vincent (4215 m), Balmenhorn (4167 m)

Reggeli kelés után bemelegítés gyanánt elindulunk a felettünk magasodó két négyezres csúcs megmászására. Mintegy 600 méternyi emelkedés után elsőként a Piramide Vincent 4215 méter magas csúcsát másszuk meg. Ezután leereszkedünk egy kisebb nyeregbe, majd a Balmenhorn 4167 méteres sziklás csúcsán egyensúlyozó bivakházhoz kapaszkodunk fel. Innen egy rövid pihenő után kényelmesen visszaereszkedünk a Gnifetti menedékházhoz, ahol korai fekvéssel készülünk fel a másnapi megerőltető túránkra.
    Szintemelkedés: gyalog: 760 m, menetidő: 5-6 óra, táv: 8 km gyalog
  • 4. nap Gnifetti-menedékház (3647 m), Zumsteinspitze (4563 m), Signalkuppe (4554 m)

A Gnifetti-menedékházból korai kelés után összepakoljuk két napi cuccunkat, és elindulunk a már tegnap megismert csúcsok irányába (a fölösleges felszerelésünket egy nagy szatyorban a menedékházban hagyjuk). Miután felkapaszkodtunk a Lissjochra (4151 m), a hágón átkelve a Parrotspitze északi jégfala alatt túrázunk, ahol lélegzetelállító kilátás kísér minket: felettünk a Monte Rosa (Duforspitze, 4634 m), alattunk a Grenz-gleccser és a Gorner-gleccser hasadozott jeges felszíne, és a völgy túloldalán a Matterhorn sziklatűje magasodik. Innen először a Zumsteinspitze 4563 méter magas csúcsát célozzuk meg. A csúcs a Monte Rosa csoporton belül a második legnagyobb, mert a Monte Rosa csúcstömbjéhez kapcsolódik, amelytől csak egy mély csorba választja el. Mivel a Monte Rosa főcsúcsa, a Dufourspitze csak igen nehezen, jó sziklamászótudást feltételezve mászható, így a főcsúcsot mi most kihagyjuk. A Zumsteinspitze csúcsáról szép idő esetén belátható az egész Monte Rosa csoport, illetve a holnapi napon megmászandó további négyezresek is. Miután leereszkedtünk a nyeregbe, a szomszédos Signalkuppe 4554 méter magas csúcsa felé vesszük az irányt, ahol a sziklacsúcsra felépítve cölöplábakon egyensúlyozva áll Európa legmagasabban fekvő menedékháza, a Margherita-menedékház. A délutáni órákat a menedékházban pihenéssel töltjük.
    Szintemelkedés: 850 m,menetidő: 5-6 óra,táv: 8 km
  • 5. nap Margherita-menedékház (4554 m), Parrotspitze (4432 m), Ludvigshöhe (4341 m), Schwarzhorn (4321 m), Gnifetti-ház (3647 m), Alagna

Kora reggel, pirkadatkor elhagyjuk már a Margherita-menedékházat, és a Seser Jochba (4296 m) leereszkedve a Parrotspitze északi vállán folytatjuk tovább utunkat, ahonnan egy közel 140 méter kapaszkodás után érkezünk a 4432 méter magas csúcsra. A Parrotspitze gerince egyike az Alpok legszebb éles és kitett gerinceinek. A gerinc igazi hegymászóélményt ad, melyet még az is fokoz, hogy sok szomszédos, jóval könnyebb négyezres mellett erre a csúcsra már csak kevesen vállalkoznak. A nyeregbe leereszkedve Ludvigshöhe keleti válla felé vesszük az irányt, hogy egy gerincen kimászva nemsokára a 4341 méter magas csúcsról szemléljük az alattunk 3000 méterrel lejjebb kanyargó Alagna-völgyet. Ezután már csak a Schwarzhorn (4321 m) csúcsa van hátra, ahová egy meredek firnlejtőt megmászva jutunk fel. Miután letudtuk az utolsó négyezresünket is, lereszkedünk vissza a Gnifetti-menedékházhoz, ahonnan rövid pihenő után indulunk le a felvonó végállomásáig. Az estét Alagna Valsesia kempingjében töltjük. Furcsa érzés lesz négy nap után a hó és a jég birodalmából visszatérni Alagna zöldellő völgyébe, ahol az esti órákban sikereinket egy pohár jó olasz borral és némi pizzával öblíthetjük le.
    Szintemelkedés: gyalog: 420 m, lefelé 1120 m gyalog, felvonóval 1780 m, menetidő: 5-6 óra, táv: 12 km
  • 6. nap Alagna Valsesia

Kora reggel összepakolunk, elbúcsúzunk kempingünktől, a völgytől és a csodálatos hegyektől, majd kezdetét veszi a hazautazás.
Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter készítette.
További képek a 2013. júliusi túráról az Eupolisz Képtárban!
További képek a 2013. szeptemberi túráról az Eupolisz Képtárban!