Everest trekking (Everest alaptábor, Kala Pattar - 5643 m), Nepál

Testet, lelket erősítő barangolás a világ tetején, a Mount Everest alaptáborába

Chomolungma, ahogy a sherpák hívják. Avagy Sagarmatha, nepáli nyelven... Ugyanazt a hegyóriást jelenti: földünk legmagasabb csúcsát, a "világ tetejét". Újratervezett, frissített nepáli túránk ide, a 8850 méter magas Mount Everest vidékére irányul, ahol egy 11 napos trekking során jutunk fel a fantasztikus panorámával kecsegtető Kala Pattar csúcsra, 5643 méteres magasságba, hogy megcsodálhassuk a Himalája óriásait, ahol az Everest (8850 méter), a Lhotse (8516 méter), a Nuptse (7861 méter) szinte karnyújtásnyira magasodnak előttünk. A térség lakói a Tibetből bevándorolt sherpák, az ő életvidám beállítottságuk, vendégszeretetük és vallásos lelkületük a természeti szépségek mellett szintén meghatározza a környék egyedülálló atmoszféráját. Kolostoraik, az út menti szentélyek és mani-falak épp úgy végigkísérnek útunkon, ahogy szinte végig ott magasodik fölöttünk a Föld egyik legszebb formájú hegye, az Ama Dablam. Trekkingtúránk előtt és után pedig néhány napra a Kathmandu-völgy rendkívül gazdag kulturális látnivalóiban, hindu és buddhista szentélyeiben és emlékhelyeiben, avagy a newari építészet gyönyörű palotáiban gyönyörködhetünk. Nem csupán túra ez, sokkal inkább egyfajta zarándoklat a Himalája szentélyébe a világ talán leghíresebb és legszebb túraútvonala mentén!

• 2024. november 02 → 18.
  • 1. nap Kathmandu: Durbar Square

Érkezés Nepál fővárosába, Kathmanduba. Elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan programunk indul. Szállásunk a hátizsákos turisták fellegvárának számító Thamel negyedben lesz, egy nagyon hangulatos szállodában. Időnk függvényében (a repülőjáratok menetrendje szerint) programmegbeszélést tartunk, majd ha időnk még engedi, Kathmandu történelmi központjába, a régi királyi palotát övező Durbar Square-re igyekszünk, hogy megszerezzük első benyomásainkat erről a nyüzsgő, történelmi és kultúrális emlékekben oly gazdag városról. A nap zárásaként a Thamel egy kellemes étteremben költjük el vacsoránkat és tartjuk meg ismerkedési estünket. Szállás hotelben, két ágyas szobákban, ahol egy éjszakát töltünk.
  • 2. nap Kathmandu: Thamel, Swayambunath, Manthali

A mai napot Kathmanduban töltjük, a Thamel negyed üzleteiben beszerezhetjük felszerelésünk esetlegesen még hiányzó kellékeit, megebédelhetünk a negyed hangulatos éttermei egyikében. A nap hátralevő részében folytatjuk ismerkedésünket a főváros világörökségi helyszíneivel: taxikkal a Swayambunath hegyre utazhatunk, az ottani sztúpát és frissen felújított szentélyt megtekinteni. A késő délutáni órákban aztán buszra szállunk, hogy Manthali településre utazzunk, ahonnan másnap reggel a luklai belső repülőjáratok indulnak. Szállás: vendégház, ellátás: reggeli, büfévacsora.
  • 3. nap Manthali, Lukla (2840 m), Phakding (2610 m)

A mai napon kisrepülőgéppel indulunk az Everest régióba és alig fél órás repülés után már Lukla repterén landolunk. Itt találkozunk teherhordóinkkal és helyi vezetőnkkel, majd az ismerkedés és közös teázás után nekivágunk túránk első szakaszának. A Dudh Kosi folyását követve észak fele indulunk és egy könnyed túrázás után a kora délutáni órákban már meg is érkezünk Phakding településre, ahol az éjszakát töltjük egy menedékházban, vendégházban, ellátás: reggeli. (menetidő: 3 - 4 h, szint: - 358 m/ + 139 m. táv: 8,5 km.)
  • 4. nap Phakding (2610 m), Namche Bazaar (3440 m)

Utunk Phakdingból továbbra is északi irányban, a Dudh Kosi völgyében vezet, mintegy 100 méterrel a folyóágy fölött. Jorsale településnél (2810 méter) érjük el a Sagarmatha Nemzeti Park határát, ahol ellenőrzik engedélyeinket. Innen egy egyre meredekebb emelkedőn haladunk tovább Namche Bazaar fele. Útközben a Bhote Kosi és a Dudh Kosi összefolyásánál egy izgalmas átkelés vár ránk a hatalmas mélység fölé feszített ingatag függőhídon keresztül. Mielőtt a hosszú és meredek kaptató végén Namchéba, a "sherpa fővárosba" érkeznénk, északkeleti irányból már el-elcsíphetünk egy-egy pillantást a Mount Everest még távolból incselkedő csúcsára. Szállás: menedékházban, vendégházban. (menetidő: 5-6 h, szint: -106 m/ +978 m. táv: 10,5 km.)
  • 5. nap Namche Bazaar (3440 m)

Akklimatizáció Namchéban. Az újabb szintemelkedés előtt nagyon fontos, hogy szervezetünket a nagy magassághoz, az alacsonyabb légnyomáshoz és ritkább levegőhöz szoktassuk. A mai napot így arra szánjuk, hogy igény szerint egy könnyed, félnapos túra keretében a Bhote Kosi völgyében fekvő Thamo kolostorba látogassunk, avagy egyszerűen csak pihenjünk, lazuljunk, a bazárban és a városban bóklásszunk. Szállás: menedékházban, vendégházban. (Thamo: 6 h, szint: - 591 m./ + 591 m. táv: 13 km.)
  • 6. nap Namche Bazaar (3440 m), Tengboche (3860 m)

Namchéból északkelet fele, pontosan az Everest irányába indulunk tovább. Kezdetben magasan a Dudh Kosi vize fölött, egy viszonylag enyhén emelkedő, könnyű ösvényen haladunk. Előttünk a Khumbu régió egyik legszebb csúcsa az Ama Dablam (6856 méter) tör a magasba, a még messzi távolban pedig a Mont Everest emelkedik. Sanasa után ösvényünk előbb leereszkedik a Dudh Kosi folyamához, majd a másik parton, Phunki Tanga után egy meredek kaptató vár ránk a szemközti nyeregben fekvő Tengboche kolostorig. (3870 méter) Ahogy a kolostorhoz érünk, a világ egyik legvarázslatosabb panorámája tárul fel előttünk: délen a Thamserku (6608 méter) és a Kantega (6685 méter) meredek hegycsúcsai, míg északon a Himalája igazi óriásai: az Everest, a Lhotse (8501 méter), a Nuptse (7879 méter), keleten pedig az Ama Dablam zárja le a láthatárt. Szállás: menedékházban, vendégházban. (menetidő: 7 h, szint: - 457 m/+877 m. táv: 10 km.)
  • 7. nap Tengboche (3860 m), Dingboche (4410 m)

Ma először gyönyörű rhododentron-erdők között ereszkedünk le az Imja Khola fölötti hídig, amely alatt a folyó egy keskeny szurdokban hömpölyög. Innen csak egy rövid séta Pangboche (3860 méter), melyet elhagyva az erdőhatár fölé érünk. Itt a táj jelentősen megváltozik, mind inkább alpesi jellegűvé válik. Ösvényünk innen fokozatosan, de lassan emelkedik, majd ismét egy patakátkelés következik, ezúttal a Khumbu Khola fölött, ahonnan már csak egy utolsó kaptató, s meg is érkezünk a szintén remek panorámát kínáló, 4360 méteres magasságban fekvő Dingbochébe. Szállás: menedékházban, vendégházban. (menetidő: 5-6 h, szint: - 145 m/+ 661 m. táv: 10,5 km.)
  • 8. nap Dingboche (4410 m), Chukkung (4730 m), Dingboche

A nagy magasságokhoz való alkalmazkodás kulcsa a lassú emelkedés, ezért egy újabb akklimatizációs napot tartunk Dingbochéban. Helyben pihenhetünk, élvezvén a remek kilátást, avagy lehetőség van egy 4 órás túrára az Imja Khola völgyébe, Chukkung településig, ahonnan Nepál egyik kedvenc trekking csúcsa, az Island Peak (6189 méter) egyedülálló panorámáját élvezhetjük, délre pedig az Ama Dablam és az Amphu Lapcha gleccsereinek kékesen szikrázó jégfalaiban gyönyörködhetünk. (menetidő: 5 h, szint: -350 m/ +350 m. táv: 10 km)
  • 9. nap Dingboche (4410 m), Lobuche (4910 m)

Dingbochéból már igazi magashegységi környezetben túrázunk tovább a nagy nyolcezresek irányába. Ösvényünk fokozatosan emelkedik, míg elérjük a Khumbu-gleccser morénatörmelékét. Dughla előtt átkelünk az olvadékvizeken, majd Chukpilhara felé túrázunk tovább, ahol a hegyeknek áldozatul esett hegymászóknak és sherpáknak állítottak emléket. Innen a Khumbu-völgy nyugati oldalán Lobuchéig folytatjuk utunkat, szemünk előtt a tibeti határt képező hósipkás hegyóriások csalogató látványával. Szállás: menedékházban, vendégházban. (menetidő: 5-6 h, szint: -100 m / + 620 m. táv: 8 km.)
  • 10. nap Lobuche (4910 m), Gorak Shep (5140 m), Everest B.C. (5364 m)

Kora reggel a Khumbu gleccser morénája mentén kapaszkodunk feljebb nehéz, sziklás terepen Gorak Shep irányába. Most először érünk 5000 méter fölé, így különösen fontos a lassú haladás. Hamarosan feltűnik előttünk a Pumo Ri (7165 méter) piramis alakú csúcsa, majd előtte, szinte eltörpülve holnapi csúcstámadásunk célja, a Kala Pattar, az egyik legjobb kilátópont a Mont Everestre. Átkelünk a Changri Nap és a Changri Shar gleccserek morénafolyamán, majd ösvényünk leereszkedik Gorak Shep apró településére.  Itt megpihenünk, majd kora délután a Khumbu gleccser mentén tovább túrázunk a legendás Everest alaptáborig. Az út kimondottan nehéz és megerőltető, gyakran magán a gleccseren, néha az oldalmorénán vezet, s mivel a táborból maga az Everest nem is látható, nem annyira a látvány, sokkal inkább a kihívás miatt érdekes, hogy minél közelebb kerüljünk a világ tetejéhez, ill. hogy - szó szerint is - számos csúcshódító expedíció "nyomdokaiba" lépjünk. Szállás: menedékházban, vendégházban. (menetidő: 9-10 h, szint: -480 m. / + 730 m. táv: 13 km. )
  • 11. nap Gorak Shep (5140 m), Kala Pattar (5643 m), Pheriche (4280 m)

Mivel a reggeli órákban általában kristálytiszta a levegő, pirkadatkor vágunk neki mi is a Kala Pattar meghódításának. Ez lesz túránk legmagasabb pontja, s kétségkívül egyik legvarázslatosabb szeglete. Jó két órás meredek kaptató után érünk fel a csúcsra (5643 m), ahol fantasztikus panoráma fogad. Nem csupán a Mont Everestet, de a Himalája számos égbetörő, jeges csúcsát és a tibeti határvidéket is megcsodálhatjuk innen. A táborba visszatérve egy új erőt adó reggeli után megkezdjük ereszkedésünket, s Lobuche érintésével a már ismerős útvonalon leereszkedünk Pherichéba,  szállásunkra. Szállás: menedékházban, vendégházban. (Kala Pattar mászás: menetidő: 3-4 h, szint: - 420 m /  +420 m. táv: 6 km.; Ereszkedés Pherichébe: menetidő: 4 - 5 h, szint: - 1090 m./+ 180 m. táv: 13 km.)
  • 12. nap Pheriche (4280 m), Tengboche (3860 m), Namche Bazaar (3440 m)

Ma egy hosszú, de látványos nap következik. Pherichéből a már ismerős ösvényen ereszkedünk tovább az Imja Khola völgyében, egyre dúsabb vegetáció és virágzó rhododendronerdők közepette.  Tengpochéban tartunk ebédszünetet, pihenünk egyet. Innen aztán meredeken ereszkedünk le a folyópartra, majd Phunki Thanga után egy meredek kaptató következik Sanasaig, ahonnan végül már szinte csak egy könnyed séta az út vissza Namche Bazaarig. Útunkat ma szemből a Kwandge (6187 méter), balról pedig a Thamserku (6608 méter) és a Kantega (6685 méter) csúcsai kísérik. Lefele úton fáradtan, de élményekben gazdagon élvezhetjük a Himalája varázsát. Szállás: menedékházban, vendégházban. (menetidő: 9-10 h, szint: -1700 m / +900 m, táv: 19 km.)
  • 13. nap Namche Bazaar (3440 m), Jorsale (2740 m), Lukla (2840 m)

Trekking túránk utolsó napján újra egy hosszabb túranap vár ránk, cserébe nagyrészt lefelé haladunk. Namche Bazaart elhagyva a Dudh Kosi folyását többször keresztezve, Jorsale és Phakding érintésével a délutáni órákban érkezünk meg Luklába, ahol szállásunk elfoglalása után jól fog esni egy kis lazulás a German Bakery kávé különlegességeit, tortáit kóstolgatva. Este elbúcsúzunk a bennünket segítő sherpák csapatától, koccintunk túránk sikeresen elért csúcsaira, az ünneplést pedig valamelyik helyi bárban folytathatjuk... Szállás: menedékházban, vendégházban. (menetidő: 7-8 h, szint: -1050 m / +320 m. táv: 19,5 km.)
  • 14. nap Lukla, Kathmandu

Repülőgéppel indulunk Luklából a kathmandui reptérre, ahova várhatóan már a déli órákban megérkezünk és a szállásunkra utazunk. A nap hátralevő részében Kathmandu ismerős turistanegyedében, a Thamelban bóklászhatunk, kellemes éttermek után kutatva. A túrázás után jól fog esni a szállodánk kényelme, a város forgata, de akár egy ellazító masszázsra is benevezhetünk. Szállás a már ismerős hotelban, ahol újabb két éjszakát töltünk.
  • 15-16. nap Kathmandu: Pashupatinath, Boudnath

Tartaléknapok a bizonytalan luklai be- illetve kirepülés végett. Amennyiben erre nincs szükség, mert előző nap sikerült visszarepülnünk Luklából, a Kathmandu-völgy további nevezetésségeit fedezhetjük fel. Ellátogatunk Nepál legjelentősebb hindu templomához, Pashupatinathba. Egész Indiából érkeznek ide zarándokok, hogy áldozatot mutassanak be Shiva istennek. A hívők a szent Bagmati-folyó partján végzik rituális mosdásaikat, a templom előtti ghatokon mind a mai napig folyik a rituális halottégetés. Innen buszunkkal juthatunk át Boudhnathba, a világ egyik legnagyobb sztúpájához. A 100 méter átmérőjű, 40 méter magas szentély valóban impozáns látvány, az imazászlók erdeje csak tovább erősíti a hatást, a torony aranyozott alapjáról Buddha vigyázó szemei tekintenek a négy égtáj fele. Mivel az 1959 óta Tibetből elűzött menekültek nagy része a környező kolostorokban, házakban találtak új otthonra, vörös ruhás szerzetesek sokasága forgatja itt rendíthetetlenül az imamalmokat, árulja kézműipari termékeit, mormolja az Om Mani Padme Hum mantrát a nap minden szakában. A közös városnézések után szabadprogram, ajándék vásárlás a Thamel negyedben, este egy közös vacsora valamelyik hangulatos étteremben. Szállás: hotelban, ellátás: reggeli.
  • 17. nap Kathmandu

A mai napra szervezett programunk már nincs, a nemzetközi repülőjáratok indulásának függvényében megkezdjük hazautazásunkat.

Az oldalon Szabó Szilveszter fotói láthatóak.