4167 m - Toubkal (Marokkó)

Trekkingtúra Afrikában a Magas-Atlasz csúcsára, lazulással az Atlanti-óceán partján

Idraren Draren... A Hegyek Hegye...Észak-Afrika legmagasabb csúcsa, a Toubkal... Tarts velünk egy igazi Hegyi Kalandra! Az afrikai kontinens északi részét átszelő Atlasz-hegység a berberek földje, a Szahara kapuja, melyet Marrakesh színes kavalkádjának érintésével közelítünk meg. Egzotikus kalandtúra és hegymászás Marokkó és a Magas-Atlasz csúcsának, a 4167 méter magas Toubkalnak a meghódítására. Komoly hegyi trekking, amely nagy kitartást igényel, de technikailag nem nehéz. A Magas-Atlasz hasonló, de mégis más, egészen más, mint az Alpok, vagy a Tátra. Mindezt megspékelve Észak-Afrika leghíresebb városa: Marrakesh kulturális és gasztronómiai forgatagának felfedezésével, majd a túra után lazulással az Atlanti-óceán partján, annak egyik legszebb, leghangulatosabb városában, Essaouirában.

• 2024. április 27
    → május 04.
  • 2024. szeptember 28
    → október 05.
  • 1. nap Marrakesh

Érkezés Marokkóba. Programunk a szállodában indul Marrakesh városában. Itt egy éjszakát fogunk eltölteni. Szállás: szálloda.
  • 2. nap Marrakesh, Imlil (1740 m)

Ma négy napos gyalogtúrára indulunk a Magas-Atlasz égbetörő hegyláncai közé. Reggel elhagyjuk Marrakesht és bérelt busszal az Atlasz vonulatai felé vesszük az irányt. Az egyre rosszabb minőségű, kanyargós utakon Asni érintésével utazunk a trekking-turizmusra specializálódott Imlil berber-faluig (1740 m), ahol elfoglaljuk szállásunkat egy panzióban. Innen némi pihenő után egy kisebb, amolyan bemelegítő jellegű túrát teszünk diófaligetek között a környező berber falvak érintésével. Igény esetén közös vacsorát rendelhetünk vendéglátóinktól, különböző helyi specialitásokkal (harira, tadzsin, berber-whisky). Szállás: panzióban, ellátás: reggeli. Menetidő: 2 óra, szintkülönbség: 200 méter fel/le, túratáv: 4-5 kilométer.
  • 3. nap Imlil, Aroumd, Toubkal-menedékház (3206 m)

Imlilből ma a 3206 méter magasan fekvő Toubkal-menedékházhoz túrázunk. Mivel a nagy tengerszint feletti magasságból adódóan a túrázás különösen megerőltető, mindenképp javasoljuk e napra teherhordó öszvérek bérlését. Miután felszerelésünket a bérelt öszvérek hátára pakoltuk, kis hátizsákjainkkal felszerelkezve mi is nekivágunk a körülbelül 10 kilométer hosszú túrának, amit kondíció függvényében 5-6 óra alatt teljesítünk. Imlilből először diófaligatek között kaptatunk fel Aroumd hegyi faluig, majd az Aroumd alatti völgybe leereszkedve először egy vízmosás széles medrében, kövek között bukdácsolunk, majd a kopár hegyoldalban tekergő hegyi ösvényen érkezünk Sidi Chamharouch (2310 m) pár házból álló településére. Itt bevárjuk egymást, kisebb pihenőt tartunk, felmérjük a berber árusok kínálatát, majd mind kopárabb, sziklás terepen folytatjuk utunkat. Kora délután érünk fel a Toubkal-menedékházhoz, ahol egy éjszakát töltünk. Pihenés, könnyű akklimatizációs kirándulás következik, felpróbáljuk a hágóvasakat, az est beköszöntével pedig a menedékházban teázhatunk, avagy a hihetetlenül tisztán fénylő csillagokat csodálhatjuk fejeink felett. Szállás: menedékházban, ellátás: vacsora. Menetidő: 5-6 óra, szintkülönbség: 1500 méter fel, túratáv: 12 kilométer.
  • 4. nap Toubkal menedékház (3206 m), Toubkal-csúcs (4167 m), Toubkal menedékház (3206 m)

Kora reggel nekivágunk a Djebel Toubkal, az Atlasz-hegység legmagasabb csúcsa meghódításának. Az omladékos, sziklás ösvényen csak lassan araszolva haladhatunk egyre feljebb, mivel a csúcsmászást nem csak a meredek terep, hanem a nagy magassággal együtt járó légszomj, fáradtság is megnehezíti. Sűrűn pihenőket tartva, körülbelül 4 óra alatt jutunk fel a 4167 méter magas csúcsra, ahonnan pompás kilátás nyílik a Magas-Atlasz környező vonulataira, a meredek sziklafalak közötti völgyekben megbúvó apró berber településekre és oázisokra. Némi pihenés, ámulás, a kötelező jellegű csúcsfotók elkészülte után visszaindulunk táborunkba. A lefele vezető úton, ha az időjárás, és erőnlétünk is engedi, kitérőt tehetünk a Toubkal nyugati, 4030 méter magas csúcsára is. Innen a lefele vezető út a Toubkal-házig csak másfél-két órát vesz igénybe. Szállás: menedékházban, ellátás: reggeli, vacsora. Menetidő: 6-7 óra, szintkülönbség: 980 méter fel, 980 méter le, túratáv: 8,5 kilométer.
  • 5. nap Toubkal menedékház (3206 m), Imlil (1740 m), Marrakesh

Amennyiben az előző, negyedik napon sikerült a csúcsmászásunk, akkor ezen a napon elbúcsúzunk berber barátainktól és a hegyek világától, letúrázunk Imlilbe, és visszatérünk Marrakesh nyüzsgő városába. Elfoglaljuk szállásunkat, majd a nap hátralevő részében a városban lazulhatunk, kipróbálhatunk egy helyi gőzfürdőt, hammam-t, lelazulásként a túra után. Ugyanakkor ez a nap túránk tartalék napja. Programunkat aprólékosan, a helyi viszonyok figyelembevételével terveztük, azonban így is előfordulhatnak előre nem látható, váratlan körülmények, rossz időjárási viszonyok a csúcstámadás tervezett napján, melyek következtében módosulhat az útiterv. Ha az előző, negyedik napon vis maior helyzet miatt nem sikerült a csúcsmászás, akkor ezen a napon indulunk a Toubkal meghódítására. Ebben az esetben a hegyről leereszkedve Imlil érintésével rögtön továbbutazunk Marrakeshbe, ahova a késő esti órákban érkezünk meg. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 6. nap Marrakech, Essaouira

A hegymászás fáradalmai után jól fog jönni egy kis lazítás, így ma elhagyjuk Marrakech városát és az Atlanti-óceán felé indulunk. Essaouirába kora délután érkezünk meg, s elfoglaljuk szállásunkat egy belvárosi kis szállóban, ahol egy éjszakát töltünk. A városban fehér házacskák, kékre festett ablakok, ajtók közt sétálunk az est folyamán. Szinte minden érzékszervünkre kihat a város: az óceán friss illata, a szukban található színkavalkád, a friss hal íze és a folyton mozgásban lévő lakosok látványa teszi oly egyedivé a hangulatot. A kikötő szinte kihagyhatatlan látványosság, a fa ladikok sokasága, az öreg óceánjáró hajók és a sirályok látványa, hangja igazán magával ragadja az itt időző turista képzeletét. Szállás: szálló, ahol egy éjszakát töltünk. Ellátás: reggeli.
  • 7. nap Essaouira, Marrakesh

Essaouira középkori medinája teljes egészében az Unesco Világörökség részét képezi. Ebben a keleti hangulatban fogunk elvegyülni, majd a középkori erőd „bevétele” lesz a célunk, ahol megtekintjük a 200 méter hosszú, megemelt emelvényen elterülő ágyúsort. Ezt követően a földszinti cellákba, fülkékben kalandozunk, ahol a város legjobb kézművesei alkotnak. Érdemes megkóstolni a helyi halpiac széles választékát ebédre. A zsidónegyed számtalan üzletében végnélkül alkudozhatunk különböző szőttesekre, ékszerekre, marokkói papucsokra, szandálokra. A „végtelen” homokos tengerparton még egy hosszú sétát tehetünk, igazi kontrsztként a pár nappal ezelőtti Toubkal csúcsmászás után. A késő délutáni órákban aztán buszunkkal visszautazunk Marrakeshbe, ahol este elkölthetjük utolsó marokkói vacsoránkat. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 8. nap Marrakesh

A mai napon búcsút veszünk Marokkótól, szervezett programunk már nincs. A repülőgép indulásának függvényében megkezdjük hazautazásunkat. Ellátás: reggeli.

Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter és Garai Gábor készítette.